Europa Roadtrips Stedentrips

City Guide Salzburg

19 augustus 2013
Wandelpromenade langs rivier de Saalach in Salzburg

In juni maakten wij na een stedentrip Praag een rondreis van een week door het mooie Oostenrijk, maar ik heb er nog weinig over geblogd. Wel blogde ik over onze avonturen in de bergen met een wel erg enge afdaling. Maar er was zoveel meer moois in Oostenrijk! Hoog tijd voor een blog over de leuke stad Salzburg.

Na onze stedentrip in Praag namen we een kijkje in het leuke Tsjechische stadje Cesky Krumlov. Ik schreef al eerder een blog over onze avonturen in Tsjechië. Vervolgens reden we door naar Oostenrijk waar we de eerste twee nachten in Salzburg verbleven. We overnachtten in het gloednieuwe Motel One voor een prima prijs. Wel moesten we elke keer nog een stukje lopen naar het centrum, maar dat was (zonder een berg boodschappen) prima te doen. Vanuit onze kamer hadden we prachtig uitzicht over het water. In de verte konden we de hoge bergen al zien, erg mooi!

Rivier de Saalach in Salzburg, Oostenrijk

Een uitgestorven centrum in Salzburg

Op de eerste dag liepen we naar het centrum om even rond te kijken. Het was al avond, dus ik was vrij verbaast dat alle winkels al dicht waren. Salzburg is een toeristische stad want overdag is dé bekende winkelstraat stampvol mensen, maar om half 7 is alles dicht en uitgestorven. Nogal een contrast! We aten een hapje en liepen toen maar terug naar ons hotel. Voor een kop koffie en thee was het een ware zoektocht om iets te vinden wat nog open was. Uiteindelijk belanden we vlakbij ons hotel bij het leuke zaakje Cup & Cino. Een aanrader met heerlijke koffie specials en lekkere thee’tjes. Aan de kaart te zien hadden ze er ook prima ontbijt en goede pasta’s. De donkere lucht op de foto bleek er heftiger uit te zien dan hij was. Er viel geen drup regen die avond.

Stad van Mozart

Salzburg is beroemd als de geboortestad van Mozart, dat is goed terug te zien omdat zijn geboortehuis en woonhuis veel bezochte musea in de stad zijn. Grappig detail is wel dat er onder zijn geboortehuis een Spar is gevestigd. De koffiebekers die je daar kunt kopen hebben een logo van Mozart, dat dan weer wel. De veelbezochte binnenstad staat in zijn geheel op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. Er is een leuke winkelstraat met mooie barokgebouwen die alleen met mooie uithangborden aangeven welke winkels er zijn. Heel sfeervol. Aan de andere kant van het centrum is een groot plein waar de dom staat. Het centrum van Salzburg is niet heel groot, maar wel gezellig ingericht.

Getreidegasse Salzburg, Oostenrijk

Hohensalzburg op grote hoogte

Na een goede nachtrust belooft het een warme dag te worden. We klimmen naar de vesting Hohensalzburg, een middeleeuwse burcht op een heuvel 120 meter boven de stad. Het uitzicht over de stad is erg mooi! In de vesting zelf lopen we door mooie zalen en bewonderen we voorwerpen uit het verleden. Mooi, al genieten wij meer van het uitzicht. Het bezoek aan de vesting is alleen al daarom absoluut een bezoek waard!

Vervolgens bezoeken we de prachtige dom, lopen door het gezellige centrum en brengen een bezoek aan het geboortehuis en het woonhuis van Mozart. Deze huizen blijken zeer gedetailleerd musea, er is erg veel bewaard gebleven uit het leven van Mozart en zijn familie. We lopen er een tijdje rond, maar we zijn geen grote Mozart fans dus na een uur in elk huis hebben wij voldoende gezien. Al was de airco in het museum wel fijn. Het was die dag met 37 graden wel erg warm. We lopen nog wat rond in het centrum, maar hebben erg veel last van de warmte. Na een verkoelend drankje eten we een heerlijke pasta en pizza en sluiten we onze dag in Salzburg af. Een erg leuke stad om rond te kijken als je op doorreis bent. Al hoef je niet heel veel tijd te reserveren om deze stad te ontdekken omdat het centrum niet erg groot is. Beter kan je na een dag Salzburg doorreizen richting de prachtige natuur.

Meer Oostenrijk!

Volg mijn reisavonturen! FacebookYoutube – TwitterInstagram – Bloglovin

Uitzicht vanuit Festung Hohesalzburg in SalzburgSlotjes in Salzburg

You Might Also Like

12 Comments

• Reply Rowan 19 augustus 2013 at 13:18

Klinkt als een geweldige trip. En daarvoor nog naar Praag; daar wil ik ook zo graag eens naartoe. Leuk die foto met de liefdesslotjes. 🙂

• Reply anoukliebers 19 augustus 2013 at 13:25

Leuk dat het ook een slotjes stad is, zien we steeds meer! Die foto’s met het uitzicht zijn prachtig, alleen daar al voor zou je er op vakantie gaan. Wel apart dat de winkels zo vroeg sluiten in de meest toeristische straat… maar aan de andere kant, hebben die mensen tenminste wel een leven, haha;). Hier gaat alles maar door en door, en dat is positief, maar hoe heerlijk is het als je winkel gewoon om 18:00 sluit.

• Reply Laura - what about her 19 augustus 2013 at 14:10

Ziet er uit als een leuke stad, fijne foto’s heb je gemaakt en klinkt echt als een leuke trip. Ik wil inderdaad meer road trip verhalen! Ben er nog nooit geweest. Interestinggg!

• Reply Marcella 19 augustus 2013 at 14:16

Oostenrijk is echt mooi, ik wil heel graag terug en meermeermeer zien daar! Ik ga meer roadtrip verhalen schrijven, komt goed! Ik heb nog wel eea te vertellen van deze trip en ook van mijn reizen door Amerika en Canada. En anders ga ik gewoon nieuwe ervaringen kweken 😉

• Reply Wanda 19 augustus 2013 at 20:12

Wat een prachtige foto’s! En ja, wat is het toch een super mooi land, ik kan me er nu alleen nog meer op verheugen dat we er straks weer naar toe gaan! Ik vind vooral die steegjes altijd erg gezellig om in rond te struinen. We hebben het in Oostenrijk wel al meer mee gemaakt dat de winkels op tijd dicht zijn, gelukkig zijn de supermarkten tegenwoordig wel langer open maar dat was een jaartje of 8 nog wel anders…

• Reply Marcella 21 augustus 2013 at 06:53

Tof dat jullie straks naar Oostenrijk gaan. Veel plezier met de voorpret!

• Reply Mieke 19 augustus 2013 at 20:19

Mooie foto’s weer! Salzburg lijkt me een super mooie stad.

• Reply suzanne 19 augustus 2013 at 21:50

Wat een mooie stad! Hier zou ik zeker nog een keer naar toe willen 🙂 xx

• Reply Michelle @ The World is a Book 22 augustus 2013 at 10:24

Lijkt me een heerlijke stad! Ik hou van die slotjesbruggen 😀

• Reply iliveformydreams 23 augustus 2013 at 12:30

Oh wauw wat een heerlijke foto’s. Ik zou daar denk ik uren kunnen lopen.

• Reply Callie Sykes 23 augustus 2013 at 14:45

We konden zonder probleem s’nachts arriveren,zonder van te voren te hebben betaald.Dat konden we ”s morgens bij vertrek doen (dit was voor ons erg belangrijk).Nette moderne kamer met heerlijk bed. Eenvoudig maar goed ontbijt. Dicht bij het centrum ,maar wel aan een drukke weg.Prijs was incl parkeren,wat ook fijn was.

• Reply Evey 26 augustus 2013 at 20:37

Oh my dat ziet er gezellig uit, vooral zo wat in de avond.