Gezondheid

Update #5 – Gezonde voornemens 2019

3 maart 2019
Marcella Las Coloradas Mexico

Het is alweer een half jaar jaar geleden dat ik voor ’t laatst schreef over mijn gezonde voornemens. Benieuwd hoe het gaat en of ik een schop onder mijn kont nodig heb?

Fruit Italiaanse lasagne Albert HeijnVorig jaar in april scherpte ik mijn gezonde voornemens van 2018 aan en stelde mijn doelen bij in juni. Mijn laatste update is van september 2018, hoog tijd om te kijken hoe het nu gaat!

Doel 1 – Meer groente en fruit eten

Ik ben echt dól op groente en fruit, maar ik eet het te weinig. Best jammer, want toen ik jaren geleden veel afviel was veeeeeel groente en fruit eten één van mijn beste trucs. Ik eet elke dag wel een appel, maak op werkdagen een smoothie met spinazie en banaan, eet in het weekend havermout met kaneel en appel en neem vaak een bakje wortels mee naar het werk. Klinkt niet verkeerd, maar liever pak ik vaker fruit in plaats van een stuk koek. Ik ben niet zo bang voor de fruitsuikers, dat moet altijd gezonder zijn dan een stuk chocolade of een koek.

Groente eet ik minder graag dan fruit, terwijl groente gezonder is. Soms heb ik een uitschieter en eet ik 400 gram sperziebonen bij mijn avondeten, maar ik sla de groente ook wel eens over. Dat wil ik niet meer doen en groente structureel als gezonde vulling inzetten. Ik probeer nu ook meer groente toe te voegen door gebruik te maken van de handige pakketten van de Appie, zelf soep maken en de verse lasagne zijn een succes! Ook wil ik vaker een salade meenemen naar het werk.

Focus: groente en fruit inzetten als gezonde vulling zodat ik geen zin heb in iets zoets

Schiermonnikoog HollandDoel 2 – minder snoepen

Tsja, dit is mijn grote valkuil. Ik vind het ‘gezellig’ om een stuk taart te eten en kies daar dus ook regelmatig voor. Een heel irritante gewoonte waar ik graag vanaf wil. Ook snoepen in stressvolle periodes wil ik graag kwijt. Dat is toch iets wat altijd terug keert, ook nu zit ik weer in een heftige periode. Als ik me daar door laat leiden, dan wordt het nooit wat qua gezondheid. Ik moet maar eens op zoek naar goede alternatieven. Suikervrij bakken is er zo eentje, dus daar wil ik weer mee aan de slag. Of gewoon lekker een flink eind lopen, dat is altijd een goede uitlaatklep én als ik samen met iemand ga is het ook gezellig!

Focus: ik wil weer exact bijhouden wat ik eet en drink. Dan kies ik minder snel voor wat lekkers, omdat ik simpelweg al genoeg heb gehad. En ohja, die droppot op het werk moet ik ook laten staan!

Doel 3 – 5 kilo afvallen voor 1 januari 2019 1 augustus 2019

Ik ben niet aangekomen sinds mijn vorige update, maar ik ben ook niet afgevallen. Dat wil ik wél graag en dus stel ik als doel om in de komende 5 maanden 5 kilo af te vallen. Daar ga ik nu extra goed mijn best voor doen want ik heb mezelf dit doel al vaker gesteld. Nu wil ik er echt voor gaan, en dit is ook een ideale periode. Het fijne fietsweer komt er weer aan, het zomerfruit en heerlijke maaltijdsalades. En natuurlijk ga ik gezonde keuzes (leren) maken!

Doel 4 – wekelijks 2x sporten

Jarenlang fietste ik veel in de lente en zomer, maar vorige zomer moest ik stoppen omdat ik teveel last kreeg van mijn lijf. Daarvoor ben ik in behandeling en het gaat intussen een stuk beter met mij. Toch ben ik er nog wel een beetje huiverig voor om (flinke) fietsdoelen te stellen. Eerst ga ik nog maar rustig binnen fietsen op mijn tacx en vooral ook wekelijks blijven zwemmen. Ik sport nu al een tijdje 1x per week en dit wil ik weer gaan opbouwen naar 2x per week.

Doel 5 – blijven zwemmen om blessures te voorkomen

Zwemmen zorgt ervoor dat mijn rug, nek en armen goed getraind worden. Hierdoor heb ik minder klachten vanwege het werken achter de pc én ik hou het racefietsen beter vol. Ik wil dus graag blijven zwemmen, ook als het fietsseizoen straks in volle gang is. Vlakbij ons huis is een openlucht zwembad die ik – in de 4 jaar dat we hier wonen – nog steeds niet uitgeprobeerd heb. Dat wil ik zeker gaan doen straks! Even lekker zwemmen na werktijd. Ook wil ik de komende maanden weer graag 2x per week gaan zwemmen, op vrijdag én een doordeweekse avond. Dat lukte me in het najaar ook prima, dus dat moet nu ook weer goed te doen zijn!

Om mijn spieren beter te trainen ben ik nu mijn borstcrawl aan het oefenen. Ik merk al een goede progressie!

Marcella Sallandse Heuvelrug Holland

Doel 6 – dagelijks 10.000 stappen zetten

Het makkelijkste doel in het rijtje: dagelijks 10.000 stappen zetten. Op werkdagen haal ik het altijd dankzij mijn fietstochten en pauzewandeling, maar in het weekend is het vaak lastiger (vooral met regenachtig weer). Mijn Fitbit Versa stimuleert mij om in beweging te blijven en de uitdagingen die je kunt aangaan met andere Fitbit gebruikers helpen daar goed bij. In het weekend lopen Jan en ik regelmatig een flink eind om te genieten van de mooie natuur. Dat willen we graag blijven doen want er staan voor dit jaar wat mooie hikes op onze wishlist. Daar wil ik graag voor trainen, dus ik blijf lekker lopen!

Wat zijn jouw gezonde voornemens?

Volg mijn reisavonturen! Facebook – Youtube – Twitter – Instagram – Pinterest – Bloglovin

You Might Also Like

10
Reageer op dit artikel

avatar
5 Reacties
5 Reacties op reacties
6 Volgers
 
Meest gereageerd
Meest bediscussieerd
6 Auteurs van reacties
MarcellaSaskiaLizetteJanetJenn Recente reacties van
  Aanmelden  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Amy
Reiziger

Wat ben je lekker bezig met je gezonde voornemens! 10.000 stappen vind ik zelf juist super moeilijk, ondanks mijn pauzewandeling. Ik denk dat dit komt omdat ik met de auto naar kantoor ga.. Wat betreft eten: als ik merk dat het eten een periode wat lastiger gaat, dan pak ik altijd terug op mijn app ‘Mijn eetmeter’ (van het voedingscentrum). Dan kan ik weer even precies monitoren wat ik eigenlijk binnen krijg en binnen zou moeten krijgen. Misschien werkt het voor jou ook wel?

Jenn
Reiziger

Leuk om een update te lezen, goed bezig!

Janet
Reiziger

Mooie doelen. Dat minder snoepen wil mij dus echt niet lukken. Ik heb chronische rugklachten en zeg ook al een lange tijd dat ik wil beginnen met zwemmen. Moet het ook echt doen om mijn spieren te trainen.

Lizette
Reiziger

Je bent hartstikke goed bezig! Ondanks alle taartjes toch niet aangekomen, dat is toch helemaal prima. Iets meer groentjes en zelf taart bakken en jezelf ook gewoon lekkere dingen af en toe gunnen, meis. Dat mag best. Hoe dan ook zie je er goed uit!

Saskia
Reiziger

Leuk om op deze manier je update hierin te lezen! Met mijn zwangerschap staat alles een beetje op een laag pitje, hoewel ik wel gezond probeer te blijven eten. Mijn energie level is zo laag dat ik op het moment even gaan sport kan en wil doen helaas.