Gezondheid Recepten

Gezonde inspiratie voor ‘t ontbijt

18 januari 2014

Een nieuw jaar, een goed moment om gezonder te eten. Dat is wel fijn na die overvloed van chocoladeletters, kerstkransjes, bergen vlees en bolletjes ijs. Bij mij zijn er wat extra kilo’tjes blijven kleven omdat ik in mijn dipdagen meer zin had in wat lekkers. Ook was mijn energielevel de afgelopen maanden niet stabiel, dus ik at simpelweg gewoon teveel af en toe. Tijd voor een strakker regime dus. En geen betere start met een gezond ontbijt!

Mijn favoriet voor het ontbijt en de lunch is nog steeds mijn havermout met appel en kaneel. Op werkdagen moet ik ‘s ochtends snel, dus dan heb ik geen tijd om een tijdje in m’n pannetje te roeren totdat de melk kookt. Ik maak dan vaak een gezonde smoothie, vaak met spinazie en banaan, maar ook met bijvoorbeeld blauwe bessen.

Havermout met appel en kaneel

Toch had ik behoefte aan nieuwe inspiratie naast deze heerlijke ontbijtjes. Zo zag ik de afgelopen weken veel goeie tips voorbij komen op diverse blogs. Ideaal eens te experimenteren met wat nieuws nu het weekend is. Ik heb even een handig overzicht gemaakt met de beste inspiratie voor de lekkerste ontbijtjes.

7x gezonde ontbijtinspiratie bij Dailylin

Lin deelt regelmatig haar gezonde gerechten. Van combinaties met granaatappelpitjes en bosbessen, yoghurt met homemade granola tot heerlijke ontbijtjes met havermout. Vooral die granola wil ik zeker nog eens zelf maken, lijkt me supergoed!

Gezonde ontbijtjes bij Dailylin

5x gezond en suikervrij bij Focus on Foodies

Op de website Focus on Foodies kijk ik eerlijk gezegd weinig, maar toen ik de link naar ‘5x gezond en suikervrij ontbijt’ zag op Facebook was mijn aandacht getrokken. Dat de ontbijtjes ook nog eens tarwevrij zijn, is helemaal perfect. De bananenpannenkoekjes zijn niet nieuw, maar wel altijd een aanrader. Het snelle ontbijt met spelt, noten en fruit ga ik zeker proberen en de smoothie met kiwi en bessen is een goede twist op mijn recepten.

Gezond ontbijt bij focus on foodies

3x gezonde ontbijtjes bij Chickes loves food

Deze dames volg ik al jaren met veel plezier. Hun artikel met gezonde ontbijttips is van vorig jaar januari, maar de recepten blijven heerlijk. Elise & Nina geven als twist op de havermoutpap de heerlijke quinoapap. Soyayoghurt at ik ook vaak, een heerlijke en gezondere twist op standaard (half)volle yoghurt. En altijd goed met een berg fruit!

Gezonde ontbijtjes bij Chicks loves food

You Might Also Like

18 Comments

  • Reply Anne 18 januari 2014 at 13:47

    Oh dit kon ik wel goed gebruiken, val steeds vaker terug op mijn eeuwige kwark mrt fruit 😉

    • Reply Marcella 18 januari 2014 at 14:13

      Herkenbaar hoor! Alleen wissel ik dan havermout, yoghurt met fruit en smoothies af. Kan wel weer wat variatie bij! Ben benieuwd welk recept je gaat proberen!

  • Reply michelleslillavarld 18 januari 2014 at 15:10

    Leuk artikel! Ik ben ook altijd op zoek naar nieuwe, lekkere, én gezonde ontbijtjes 🙂

    PS: doe je al mee aan mijn winactie? 🙂
    http://michelleslillavarld.blogspot.nl/2014/01/winactie-jewelryznl.html

  • Reply Saskia 18 januari 2014 at 21:11

    Jeuj 🙂 dit soort blogjes zijn altijd welkom. Gezond en lekker kun je nooit genoeg receptjes/ideetjes van hebben

  • Reply Lisa Niehoff 18 januari 2014 at 21:53

    Ik vind smoothies zooo lekker, maar ooh wat een afwas. Heb jij een vaatwasmachine

    • Reply Marcella 18 januari 2014 at 22:26

      Haha ja, ik heb een vaatwasser. Maar een juicer schijnt heel erg lastig schoon te maken, ik heb een blender. Dat valt mee hoor 😉

  • Reply Limoentje 19 januari 2014 at 04:27

    Ik wou dat ik smoothies en juices ook door de week wat vaker kon maken, maar dat lukt echt niet goed. Zo jammer, want ik vind het zo lekker!
    Ga binnenkort de overnight oats eens proberen.

    • Reply Marcella 19 januari 2014 at 20:59

      Ik maak ‘s ochtends altijd een smoothie voordat ik naar de trein ga. Gaat lekker snel juist. En ik las wel eens dat je een smoothie ook in de koelkast kunt bewaren, dus dan kan je hem vantevoren klaar maken. Ideaal, net als overnight oats!

  • Reply Saskia 19 januari 2014 at 08:26

    Ik zit nu aan ‘jouw’ receptje voor appel kaneel havermoutje. Erg lekker. Heb hem iets aangezoet met honing 😉

    • Reply Marcella 19 januari 2014 at 19:01

      Ik had ‘m vanochtend ook, ben er zo dol op! Echt mijn favoriet!

  • Reply Jess 19 januari 2014 at 14:47

    Ik ben zo’n slechte ontbijter. Ik kan ‘s morgens geen hap door mijn keel krijgen, hoe lekker het ook is. Ga snel deze blogs eens een bezoekje brengen. Misschien dat ik daar een oplossing vind. Ik drink nu iedere morgen een shake van Herbalife om in ieder geval wat binnen te hebben en dan aan het einde van de morgen nog iets van fruit.

  • Reply LNNK 19 januari 2014 at 16:03

    Altijd fijn zulke recepten!

  • Reply Blanche 19 januari 2014 at 16:08

    Leuk stukje! Ik ben fan van de ontbijtjes van Vegadutchie, vooral de boekweitcrème met appel is heerlijk. En voor havermout heb ik nu een snel alternatief gevonden: rijstmelk met teff ontbijt. Is in een paar minuutjes klaar!

    • Reply Marcella 19 januari 2014 at 21:01

      Het recept met boekweitcrème van Vegadutchie heb ik ook gezien, maar nooit gemaakt. Goeie reminder om dat recept weer es op te zoeken en dit te proberen. En jouw snelle ontbijttip klinkt ook erg goed, yum!

  • Reply Petra 19 januari 2014 at 20:10

    Leuk stuk, ik ben zelf nog altijd niet af te krijgen van mijn boterham met hagelslag in de ochtend, maar zou wel meer willen variëren met de lunch. Misschien heb je daar in een volgende blog ook nog tips voor?

    • Reply Marcella 19 januari 2014 at 21:04

      Ik zoek zelf ook gezonde lunchtips, en dan vooral om mee te nemen naar kantoor. Ik ga m’n best dus doen voor een nieuwe serie met tips! Ga je wel eens een ontbijtje proberen dan?

  • Reply Gwen 19 januari 2014 at 21:09

    HIer ook fervent havermout met appel en kaneel eter 🙂 Of yoghurt met banaan, framboos, havervlokken en een zooi zaadjes enzo erop. Beiden eet ik als ik thuis ben, de ene ‘s ochtends, de andere tussendoor hihi. Voelt een beetje alsof ik iets mis als ik het niet op bed zeg maar.

    Qua lunch trouwens, doen wij vaak salades. Die maak ik bijv. op maandag en gaan dan mee naar het werk op di. en wo. Op wo. avonds maak ik weer iets voor do. en vr. Huzarensalade (via Voedzo.nl) is onze favoriet momenteel, maar ja: wel een boel aardappels en daar is niet iedereen fan van. Wat ook lekker is, is salade met rijst: gewoon van alles snijden dat je lekker vind en dan rijst koken met wat kaneel en als dressing wat witte wijn azijn en citroepsap. Of een grote pannenkoek met zout en peper of omelet maken en dan als topping fijngesneden tomaat, komkommer, paprika, feta – net wat je in huis hebt eigenlijk 🙂

  • Reply Wanda 20 januari 2014 at 20:26

    Ik zou inderdaad wat meer moeten variëren met mijn ontbijt en lunch maar ‘s ochtends moet het gewoon snel en makkelijk en lunch op kantoor idem, dus weinig variatie, wel gezond trouwens want daar let ik wel op…

  • Leave a Reply