(race)Fietsen

Fietsupdate 2018 – De eerste 1.000 kilometer!

23 mei 2018

Fietsen vind ik heerlijk! Het geeft me vrijheid, uitdaging, afwisseling én een hoop beweging. Ik heb de eerste 1.000 kilometer van 2018 gefietst en vertel je over mijn gaafste en minst leuke fietstochten!

Zwift 2018

De eerste 500 kilometer fietste ik binnen

Dit jaar begon ik al in januari aan mijn kilometers op de racefiets. Ik kocht een Tacx en fietste trouw elke week mijn kilometers in huis achter het scherm van een iPad. Ik reed met Zwift tegen andere fietsers door de virtuele werelden van Londen, Watopia en Richmond. Fijn om op (ijs)koude dagen in beweging te blijven, al was ik blij dat ik vanaf april weer lekker buiten kon rijden. Ik miste de variatie wel na 800 kilometer Zwift vanaf november. In 2018 reed ik op deze manier precies 500 kilometer en startte begin april met buiten fietsen.

De tussenstand:

Totaal 2018: 1.022 kilometer
Op de tacx:
500 kilometer
Ritjes buiten: 578 kilometer
Per maand: 247,4 in april / 329,5 (t/m 23 mei)
Fietstochten buiten: 12
Kortste rit:  16,1 kilometer
Langste rit:  61,4 kilometer
Snelste rit:  23,4 k/h

De tweede 500 kilometer fietste ik buiten!

Wat heerlijk om weer buiten te fietsen! Het landschap wat verandert, elke keer een andere route kiezen: top! Vaak fietsen Jan en ik samen en zo zijn onze fietstochten ongemerkt steeds langer geworden. Reed ik jaren geleden vaak fietstochten tussen de 30 en 40 kilometer, nu is dat vaak tussen de 40 en 50 kilometer. Al twee keer reden we zelfs 60 kilometer! Deze mooie afstanden zorgen ervoor dat ik de eerste 1.000 kilometer binnen heb. Wat mijn doel voor dit jaar is? Minstens 2.500 kilometer! Het dubbele van mijn fietsdoel van 2017!

De stomste rit

In mijn tweede werkweek staakte Arriva twee dagen lang. Het treinverkeer lag plat, maar de bussen reden ook niet. Om toch naar mijn werk te kunnen bracht Jan mij met fiets en al naar het werk. Op de terugweg kleedde ik me om in fietstenue en reed ik 16 kilometer terug naar huis. In de regen. En dat twee dagen lang. Ach, zo kreeg ik toch de nodige beweging.

Veluwe mei 2018 Marcella Veluwe mei 2018De leukste ritten

Wij kochten een Thule fietsendrager waarmee we onze fietsen op het dak van de auto kunnen vervoeren. We hebben geen trekhaak, dus dan is dit een slimme oplossing. De eerste keer dat we het fietsenrek gebruikten reden we naar het noordelijkste deel van Groningen waar we een rondje van 60 kilometer langs uitgestrekte weilanden, knusse dorpjes én een veld vol bloembollen reden. Voor de kleurige velden waren we nog net op tijd, dus onze timing was goed. Afgelopen weekend namen we de fietsen mee naar de Veluwe. We troffen net een koude, regenachtige dag, maar fietsten toch 61 kilometer. Dan is onderweg genieten van een stuk appeltaart echt zo fijn!

Thule fietsenrek mei 2018Mooie vooruitzichten

Wij blijven lekker fietsen, op naar de tweede 1.000 kilometer! Ik verwacht met deze afstanden flinke sprongen te maken, maar ik zal elke 500 kilometer een update schrijven. We denken erover om de Ronde van Groningen (80 kilometer) te fietsen en gaan waarschijnlijk ook een weekend fietsen in Duitsland (met fietsenrek). Ook gaan we weer voor de Bauke Mollematocht in augustus, dit keer denk ik voor de 110 kilometer. Mooie uitdagingen genoeg dus!

Meer over fietsen!

Hou jij van fietsen?

Volg mijn reisavonturen! Facebook – Bloglovin – Twitter – Instagram

You Might Also Like

20 Comments

• Reply Shirley 23 mei 2018 at 08:18

Veel kilometers heb je al afgelegd, goed bezig. Ik hou niet van de vorm aan fietsen waar ik aan doe: met gammele fiets door de stad fietsen. Met een racefiets zou ik er denk wel wat meer plezier aan beleven, maar voorlopig is dat niet iets waar ik mee ga beginnen.

• Reply Marcella 2 juni 2018 at 20:47

Fietsen met een gammele fiets vindt niemand leuk 😉 Ik doe het nu wel om bij het station te komen, maar liever pak ik de racefiets en trek ik de natuur in!

• Reply Lotte 23 mei 2018 at 08:51

Wauw, goed bezig hoor! Heerlijk dat je nu ook verder van huis kan gaan fietsen door de fietsendrager, dat blijven de fietstochten afwisselend.

• Reply Marcella 2 juni 2018 at 20:48

Ja, de afwisseling door het fietsenrek is zeker fijn Lotte! Alhoewel we ook steeds langere tochten rijden en er zo ook al meer afwisseling komt. Dat is fijn!

• Reply Sabine 23 mei 2018 at 22:31

Wat goed!! Ik mis het fietsen wel eens… Al is het hier natuurlijk veel zwaarder dan in NL (door de hoogte en de steile bergen), dus dat is dan weer niet zo erg dat ik niet meer fiets haha. Ik wandel meer, maar als ik eens in Nederland ben geniet ik wel echt enorm van het fietsen.

• Reply Marcella 2 juni 2018 at 20:49

Ik snap dat fietsen nu lastig is, maar je er in Nederland erg van geniet. Zou ik ook hebben, ben wel echt een fietsmeisje 😉

• Reply Jenny 24 mei 2018 at 07:35

Een mooie mijlpaal, die 1000 km!

Nu de zon weer schijnt kriebelt het bij mij om naar mijn werk te fietsen. Helaas is die 22 kilometer enkele reis nu echt te ver. Hopelijk volgend jaar weer een aantal keer.

• Reply Marcella 2 juni 2018 at 20:50

Volgend jaar lukt het je vast weer Jenny. Voor nu heb je andere prioriteiten 😉

• Reply Saskia 26 mei 2018 at 12:43

Wat een hoop fijne kilometers<3
    Bij mij kriebelt het skaten zeker wel weer.

• Reply Marcella 2 juni 2018 at 20:50

Je hebt intussen vast een aantal fijne skatetochten gereden. Ook heerlijk! <3

• Reply Edith | [travel.create.repeat] 26 mei 2018 at 19:58

Wat heerlijk! Ik heb alleen een roestige stadsfiets, maar net uitgerekend dat ik er dit jaar al ruim 800 km op gefietst heb van huis naar treinstation en terug 😱 Heb twee weken geleden wel een prachtige tocht gemaakt van 40 km door de Achterhoek!

• Reply Marcella 2 juni 2018 at 20:51

Jeetje, wat heb je veeeeel kilometers gereden op je stadsfiets! Ik fiets nu ook op zo’n barrel naar het station en terug, maar die kilometers heb ik nooit berrekend. Leuk dat je een tocht hebt gereden door de Achterhoek, klinkt fijn!

• Reply Diana 26 mei 2018 at 22:13

Wat ben je goed bezig. Al 1000 km. Yeah! Hier nog iemand die zo van fietsen houd. Ik ga maandag weer de parcoursen op. Zoveel zin in. Kan ook haast niet wachten. Jammer dat je zover weg woont anders hadden we keertje samen kunnen fietsen.

• Reply Marcella 2 juni 2018 at 20:52

Samen fietsen, dat lijkt me heel erg leuk Diana! Wie weet komt het er ooit eens van!

• Reply Evelyn 27 mei 2018 at 00:06

Jaa, ik vind fietsen echt heerlijk! Fijn dat je dat in Nederland zo lekker kan doen he. En die Thule lijkt me superhandig. Wij willen eigenlijk wel heel graag een camper straks in Nederland en dan ook een fietsenrek voor de mountainbikes 😀

• Reply Marcella 2 juni 2018 at 20:53

Ja, fietsen in Nederland is echt heel erg fijn! Door dat fietsenrek kunnen we makkelijker op andere plekken fietsen en hebben we meer variatie. Fijn! Wat tof dat jullie een camper met fietsenrek willen, dat is ook onze droom! 🙂

• Reply Kelly 27 mei 2018 at 14:29

Heel sportief! Ik kom nooit zo ver op mijn fiets…even een ijsje halen en soms naar het werk, maar daar blijft het ook bij. Ik stap gewoon te snel in mijn auto. Ik ben wel aan het oriënteren voor een sportschool want ik MOET echt weer gaan trainen.

• Reply Marcella 2 juni 2018 at 20:54

Ach, ieder zijn ding. Ik vind de variatie op de fiets ook gewoon erg fijn. Je komt op zoveel plekken tijdens een wat langere tocht. Heerlijk! Ik kan het je zeker aanraden! Maar in de sportschool heb je meer variatie qua oefeningen en spiergroepen. Is wel beter voor je hele lijf denk ik!

• Reply Lizzie | Globalizious 28 mei 2018 at 16:33

Wauw wat een afstand! Wat super. Mooie plekken ook waar je bent geweest!

• Reply Marcella 2 juni 2018 at 20:55

Thanks lady, het waren echt heerlijke fietstochten!