Outdoor

5x Favoriete Nationale Parken #3

17 november 2019
Maligne Lake, Jasper National Park, Canada

Een tijdje geleden schreef ik over 10 favoriete nationale parken die ik bezocht heb. Maar we hebben op reis nog zóveel meer moois gezien dat ik nu opnieuw 5 nationale parken op een rij heb gezet. Geniet van alle natuurschoon!

10x favoriete nationale parken

Ik schreef al 2x over mijn 5 favoriete nationale parken. Dat levert een hoop fijne reisinspiratie op!

En nu op naar een kersverse nieuwe top 5!

Yosemite National Park, AmericaYosemite National Park, AmericaYosemite National Park – Amerika

In de laatste week van onze roadtrip West Amerika werden we bestolen in de stad Fresno. Na een dag met heel wat geregel en emoties gingen op pad met onze gloednieuwe huurauto. Voor Yosemite National Park hadden we dus minder tijd dan we bedacht hadden, maar het was evengoed superfijn om weer te kunnen genieten. Yosemite werd in 1890 opgericht en was een van de eerste nationale parken van Amerika en de wereld. Wij reden door het park en keken onze ogen uit. Bij Half Dome besloten we omhoog te lopen om te genieten van het geweldige uitzicht. Na een pittige klim konden we boven alleen maar genieten. Wat een fijne ervaring na alle ellende! Helaas hebben we van Yosemite veeel minder gezien dan we wilden, dus we gaan graag terug naar dit pareltje. Dan maken we er ook meteen een camperreis van, want daar zijn we intussen dol op!

Oulanka National Park FinlandOulanka National Park – Finland

Tijdens onze reis in Finland genoten we een week lang van de ruige natuur in Fins Lapland. Op onze laatste volle dag bezochten we Oulanka National Park, vlakbij de Russische grens. Dit park is 270 km groot en beslaat de hoogvlakte tussen Kuusamo en Salla. Wij liepen de kleine berenroute (pieni Karhunkierros) van 12 kilometer. Denk aan verschillende touwbruggen, lopen over houten vlonders, stroomversnellingen en het uitzicht op de Oulanka kloof. In september zijn de herfstkleuren van de Ruska prachtig en dus genoten wij optimaal van dit mooie nationaal park!

Tongariro, New ZealandTongariro National Park – Nieuw-Zeeland

Toen we door Nieuw-Zeeland reisden stond dé Tongariro Crossing hoog op onze wishlist. Ter plekke begonnen we te twijfelen. 7 uur lang, 20 kilometer lopen in bergachtig landschap met regen en een stevige wind maakt het een flinke uitdaging… We besloten op ons gemak twee alternatieve wandelingen te lopen in Tongariro National Park. Eerst liepen we ruim 7 kilometer de Taranaki Falls en de volgende 7 kilometer over de Silica Rapids. Het bijzondere vulkanische landschap met rode steen is echt geweldig om tussendoor te lopen. Nét op tijd waren we terug bij onze huurauto want er kwam een stevige bui aan. Tsja, dat zorgde ervoor dat ik toch wel blij was dat we niet nog úrenlang moesten lopen…

Maligne Canyon, CanadaMaligne Lake, Jasper National Park, Canada

Jasper National Park – Canada

In Canada heb ik een heleboel favoriete nationale parken vol geweldige natuur. Als je over de prachtige Icefields Parkway naar het noorden rijdt kom je in Jasper National Park. Helaas konden we minder tijd nemen dan in Banff National Park, maar wat we wél gezien hebben was gaaf. Zo maakten we een boottocht over Maligne Lake naar Spirit Island, hét pareltje wat bekend werd door Kodak. Omringd door de ‘fabulous ring of 3,360 meter mountains’ is het echt een sprookje. Terug op het vasteland liepen we een gave tocht langs Maligne Canyon, 60 meter diep en 2 meter breed. Anderhalf uur lang liepen we langs woest kolkend helderblauw water. De ruige kloof van kalksteen is fascinerend en perfect voor een heerlijke dag in Jasper National Park!

Hoge Kempen, BelgiumHoge Kempen, Belgium

Nationaal Park de Hoge Kempen – België

Ook dichtbij huis heb ik favoriete nationale parken. Na een heerlijk weekend Leuven besloten we op zondag een stukje natuur mee te pakken voordat we terug reisden naar Groningen. We kozen voor het prachtige Nationaal Park Hoge Kempen, het enige nationale park in België. Het park kan je in via 6 toegangspoorten, wij gingen naar Connecterra (Terhills) bij Maasmechelen (Ja, voor outlet shopping). De bergen en meren in het gebied zijn ontstaan door het ophopen van mijnsteen en het weggraven van grind bij de steenkoolmijn van Eisden. Wij kozen de langste route (geel) en klommen eerst naar de Krekenzone voor een tof uitzicht op de omgeving. Vervolgens liepen we om het meer heen. Omdat we er in de zomer waren zagen we overal bloemetjes wat de omgeving nóg mooier maakte. Een dikke aanrader!

Lees meer:

Welke van mijn favoriete Nationale Parken wil jij graag zien?

Volg mijn reisavonturen! Facebook – Youtube – Twitter – Instagram – Pinterest – Bloglovin

You Might Also Like

Abonneren op
Amy
Reiziger

Wauw, wat is de wereld toch mooi he! Zo bijzonder hoe natuur overal totaal anders kan zijn. Yosemite heb ik 2 jaar geleden bezocht en was echt waanzinnig! Van jouw lijstje zou ik Jasper National Park graag bezoeken, wat ziet dat er prachtig uit op de foto’s.

Dominique | dominiquetravels.com

Super mooi allemaal zeg! Ik heb nog geen van deze nationale parken gezien en ze staan (bijna) allemaal nog op mijn lijstje!

Manon Ruitenberg
Reiziger

Wat een diversiteit aan nationale parken! Ik vind de Veluwe ook altijd erg bijzonder.

Anne - Ditisanne.nl

Supermooi! Yosemite staat wel hoog op mijn verlanglijstje, net als heel veel andere nationale parken in de USA. Toch maar snel eens die kant op gaan! 😉

Aniek
Reiziger

De Hoge Kempen ben ik wel eens geweest, de rest staat nog op mijn wishlist. Vooral Tongariro National Park. Lijkt me geweldig om daar te gaan hiken.

Kelly

Yosemite vond ik ook heel indrukwekkend! Canada staat heel hoog op mijn wishlist…de natuur lijkt me zo ontzettend mooi daar. Mijn favoriete nationale parken liggen toch wel hoofdzakelijk in Afrika, mijn favoriete continent 🙂

Jacoba
Reiziger

Heerlijk zo’n lijstje 🙂 Ik ben ook dol op het bezoeken van nationale parken, zoveel natuurschoon! En ik wil nu echt graag naar Nieuw-Zeeland en West-Canada. Lijkt me echt zo mooi daar!