Nederland Wishlist ABC

Wishlist Nederland

29 januari 2017
Marcella, Veluwezoom

Na een heus Wishlist ABC met bestemmingen over de hele wereld, leek het me goed om ook vast te leggen wat ik dichterbij huis wil ontdekken. Want ook dichtbij huis is er zoveel moois wat ik nog niet gezien heb! Ik neem je mee naar mijn wishlist Nederland.

Texel

Natuur

• Waddeneiland Schiermonnikoog
  • Wadlopen
  • Bootje varen (in Giethoorn!)

Ik ben gék op de waddeneilanden. Als kind kwam ik al regelmatig op Vlieland en Ameland, later ging ik vaker naar Terschelling en Texel. Ook al ga je een dagje naar de waddeneilanden, het voelt altijd alsof je dágenlang bent weg geweest. Ik ben als kind ben ik ooit op Schiermonnikoog geweest. Hoog tijd om terug te gaan naar het eiland, en het in foto’s en artikelen vast te leggen! Kunnen we ook meteen wadlopen, dé nummer 1 van de lijst met activiteiten die je in 2017 gedaan moet hebben in Friesland! Oh, en in Giethoorn ben ik nog nooit geweest. Móet ik echt eens naartoe hé!

Marcella, Wandeling Radio KootwijkRegio’s

• Achterhoek
  • Gelderland
  • Limburg

De Achterhoek is voor mij een abstracte term. Ik weet zelfs niet eens goed om welk gebied het precies gaat… Daar móet ik dus zeker eens op ontdekking gaan! Vorig jaar waren we een weekend in Gelderland, en ook daar bleek veel onbekend voor ons. Het deed me realiseren dat we vaker een weekend weg moeten gaan in Nederland. In Gelderland is nog zoveel meer leuks te ontdekken! Tot slot blijft Limburg een gebied waar we terug blijven komen. Voor Maastricht, maar ’t liefst ook zoveel mogelijk in de natuur!

Nationaal Park Weerribben-WiedenActief

• Beginnen met het Pieterpad
  • Wandelen in de Nationale Parken: Hoge Veluwe, Sallandse Heuvelrug & Zuid-Kennemerland
  • Een NS wandeltocht doen

Jaren geleden heb ik als doel gesteld om in alle 20 Nationale Parken van Nederland te wandelen. Inmiddels zijn we nog niet eens op de helft… 9 Nationale Parken bezochten we, en over de meesten schreef ik een artikel. Hoog tijd om verder te gaan met dit doel! En dus staan er 4 Nationale Parken op mijn lijstje voor 2017. De 4e is namelijk te vinden op Schiermonnikoog, dus dat matcht mooi met mijn eerste punt. Ook wil ik meer gaan wandelen. Bijvoorbeeld met een NS wandeltocht, waarbij je van station naar station loopt. Maar ook de eerste etappes van het Pieterpad wil ik graag lopen!

Atlantikwall Oostende

Oostende – Atlantikwall

Historie

• Naar Westerbork
  • Zaandam & de Zaanse Schans
  • Veenhuizen

Een aantal jaar geleden was ik bij de indrukwekkende Atlantikwall in Oostende. Het doet me realiseren dat ik zo dichtbij Westerbork woon, maar er nog (steeds) niet geweest ben. Dat wil ik echt eens gaan doen. Ook wil ik de historie van onze families opnieuw verkennen. De familie van Jan’s vader woonde jarenlang in Veenhuizen, en de historie van mijn vader ligt in Zaandam. Mooi om eens terug te gaan naar deze plekken.

Canals AmsterdamStedentrips

• Arnhem
  • Nijmegen
  • Middelburg
  • Zwolle
  • Den Haag (met een strandwandeling!)
  • Terug naar Amsterdam

Tsja, de lijst met stedentrips is toch ’t langste. In Zwolle ben ik al vaak geweest, maar ik wil de stad graag eens fotograferen en vastleggen in een artikel. Arnhem, daar was ik te vluchtig om een goed beeld van de stad te krijgen. In Den Haag was ik voor ’t laatst als kind, en in Nijmegen en Middelburg ben ik nog nooit geweest. Oh, en Amsterdam is altijd goed natuurlijk. Het is nu zo’n 4 jaar geleden dat we er waren. Hoog tijd om eens terug te gaan!

Tips voor jouw wishlist Nederland!

Een stedentrip Groningen en wandelen in de Onlanden, zeehondjes kijken bij het punt van Reide, wandelen of fietsen in de Nationale Parken Alde Feanen, Drents-Friese Wold, de Duinen van Texel, Lauwersmeer (en zeilen op de Wierumer Aek!), de Utrechtse Heuvelrug en Weerribben-Wieden,  een stedentrip Leeuwardenvaren in Friesland, een weekend naar Terschelling of Texel.

Heb jij aanvullingen voor mijn wishlist Nederland? Let me know!

Wil je met mij samenwerken voor een leuke accommodatie of must-see? Lees de mogelijkheden!

Volg mijn reisavonturen! FacebookYoutube – TwitterInstagram – Bloglovin

Abonneren op
Saskia
Reiziger

Wat een leuk artikel dit. Nederland heeft zoveel mooie plekjes. Ik zou zeker nog eens wat waddeneilanden willen bezoeken en nogmaals naar Terschelling willen gaan 🙂

Linda | travellersoftheworld

Wat leuk om ook eens te kijken wat je in Nederland graag wilt zien. Ik vind haarlem, alkmaar, de kennemerduinen en schoorl heel leuk. Ik woon in Enkhuizen en dat is ook wel leuk om een dag te bezoeken (met Zuiderzeemuseum). Kinderdijk, de zaanse schanfs, meer waddeneilanden bezoeken, veel natuur en een berg steden staan nog op mijn bucketlist, heb nog veel te weinig gezien.

Shirley
Reiziger

Mooie lijst. Ik probeer ook vaker toerist in eigen land te spelen. Oik zou graag naar de Zaanse Schans willen, de Veluwe, het Rijksmuseum, een waddeneiland, Giethoorn… veel populaire dingen heb ik gewoon nog nooit gedaan!

Elisa | lies rond de wereld

Wat een toffe lijst! De waddeneilanden zou ik ook graag bezoeken, ik ben er nog nooit geweest. Ook kamp Westerbork lijkt mij erg indrukwekkend. Bij ons staat de Hoge Veluwe dit jaar op de planning. Ben je al eens in NP Zuid Kennemerland geweest? Daar kan je wisenten spotten, heel gaaf!

Ilona
Reiziger

Wat een mooie lijst Marcella 😉 Ik ben opgegroeid in Den Haag en ben wekelijks in de grote steden te vinden. Sla óók ‘s-Hertogenbosch zeker niet over in je lijstje. Groningen waar jij woont, is trouwens ook een leuke stad, daar waren wij vorig jaar nog.

Christiaan

Wij willen zo graag een keer wadlopen! Ervaring mee?

Sabine
Reiziger

Leuk! Ik heb zelf echt te weinig gezien in Nederland. Vond fietsen door de polder fantastisch en zeilde altijd op de Westeinderplassen. Naar Westerbork ben ik wel geweest, maar ik ken Maastricht bijvoorbeeld niet eens haha. Als ik eens voor vakantie terug ben ik Nederland zou ik denk ik eerst willen genieten van de dingen die ik altijd deed voordat ik nieuwe dingen ga kijken. Misschien een paar uurtjes wandelen op het strand. Nederland is ook hartstikke mooi en er valt nog veel te zien!

Shamira | Kompas 24

Maastricht is ook bij ons favoriet! Het is daar zo sfeervol en je waant je gevoelsmatig even in het buitenland. Vorig jaar zijn we ook naar de Zaanse Schans geweest. We hebben een tijdje gesproken met een molenaar en daardoor veel geleerd over de geschiedenis en de werking van de molens. Het oogt allemaal ook erg oud Hollands (leuk!), maar helaas is het ook een toeristische attractie voor Chinezen met camera’s geworden. Welke stad je ook zeker een keer moet bezoeken is natuurlijk Utrecht 🙂

Stéphanie
Reiziger

Je hebt al een mooie lange lijst maar zelf vind ik Haarlem en Alkmaar fijne steden en ik vond wandelen in de Castricumse duinen ook super. Ik wil ook eens naar de Waddeneilanden, daar ben ik nog nooit geweest. En terug naar de Veluwe. En wadlopen, dat moet ik echt een keer proberen. Lijkt mij zo gaaf!

ivonne

Er is zo veel leuks te zien in Nederland. Ik heb ook genoeg te wensen.
Als je naar Den Haag gaat en je hebt tijd kan ik je ook Delft aanraden. Het strand en de duinen achter Kijkduin vind ik super. Ik wil zelf weer zo graag naar de Waddeneilanden maar krijg Frank niet zo makkelijk mee. Het is natuurlijk ook niet echt om de hoek. Misschien deze lente een keer.

Marjolein
Reiziger

Leuke lijst Marcella. Zo zie je maar dat dicht bij huis nog genoeg te ontdekken valt. Zelfs in Groningen 😉
Schiermonnikoog kan ik natuurlijk van harte aanbevelen! Wadlopen hoop ik dit jaar te doen.

Wanda
Reiziger

Leuk om te lezen Marcella! Ik wil ook dit jaar wat vaker in eigen land op ontdekking, want ook wij zijn altijd heel erg gericht op Duitsland en België voor een korte trip terwijl ons eigen landje ook genoeg moois te bieden heeft. Zo ben ik zelf nog nooit op het Drielandenpunt geweest, jij wel? Daar wil ik zeker eens naar toe, net als naar Terschelling en inderdaad de Zaanse Schans. Maar steden als Leiden, Delft en Haarlem wil ik nog graag eens verkennen.

Sheila

Ik vind het heerlijk om in Arnhem te wonen. Het is hier zo mooi groen met de Hoge Veluwe en de Posbank om de hoek. Schitterende en unieke natuurgebieden. Het is hier ook heerlijk motor rijden. Ik snap zeker waarom deze kant van Nederland populair is bij toeristen. En Arnhem is maar 10 minuten van Nijmegen vandaan. Want ook dat vind ik een leuke stad.

Giethoorn vind ik ook altijd leuk om in de zomer te bezoeken. Tenminste, gewoon een dag met mooi weer. Niet midden in het hoogseizoen.

Angela
Reiziger

Eigenlijk erg dat ik altijd zo ver om mij heen kijk wat reizen betreft, maar dat heel dichtbij ook zo ontzettend mooi is!
Wat dat betreft zijn mijn zusje en ik elkaars tegenpolen. Zij kan heel veel van jouw lijstje afstrepen, maar ik echt nog veel te weinig. Wordt tijd dat ik daar eens wat aan ga doen!