We combineerden een stedentrip Praag met een roadtrip Oostenrijk. We verkenden de Oostenrijkse regio Salzburgerland en sloten de reis af in Bourscheid in Luxemburg. In dit artikel deze deel ik onze volledige route! Misschien geeft het je fijne inspiratie voor een eigen roadtrip door Europa. Enjoy!

Route Praag-Oostenrijk, Marcella Molenaar, 2013
Leipzig, Germany

B – Leipzig – dag 1

Op de dag dat we op reis zouden gaan, hadden we problemen met de auto. Gelukkig was het redelijk snel opgelost, maar we waren erg blij dat we niet nog helemaal naar Praag moesten rijden, maar naar het Duitse Leipzig. Veel hebben we niet gezien in deze stad. We aten heerlijk bij Vapiano en slenterden door de gezellige straatjes. We sliepen in een prima NH hotel voor nog geen €40,- Zonder ontbijt, dus de volgende ochtend hielden we een soort picknick op onze kamer. Maar ’t was een prima start van onze roadtrip!

Praag, Tsjechie
Praag

C – Praag – dag 2, 3 en 4

Vanuit Leizpig waren we al snel in Praag. Het was even zoeken naar Salvator superior apartments, maar eenmaal gesetteld liepen we vanaf daar zo het oude centrum in. Binnen een paar minuten stonden we bij de kruittoren en op het plein met de astronomische klok (tegenvaller, wacht er maar niet op tussen die hordes toeristen). We troffen heerlijk weer, dus we trokken er veel op uit om de Charles Brigde, Petrinheuvel en de oude straatjes van Praag te verkennen. En ons appartement was de perfecte uitvalsbasis om de stad te ontdekken, zo dichtbij de oude stad.

Chesky Krumlov in Tsjechie

D – Český Krumlov

Onderweg naar Salzburg kwamen we langs het schattige stadje Český Krumlov, absoluut de moeite waard om het te bewonderen! We hadden mazzel, want het hoge water was flink gezakt, daar hadden we dus geen last meer van. Ik schreef al eerder over dit pareltje in Tsjechië.

Salzburg in Oostenrijk

E – Salzburg – dag 5 en 6

Omdat we lang bleven in Český Krumlov kwamen we pas laat aan in Salzburg. In dit stadje is alles al vroeg dicht, dus het is ’s avonds nogal uitgestorven. Gelukkig troffen we het fijne Motel One Salzburg vanwaar we een prachtig zicht hadden over het water en het leuke stadje. De volgende dag was het onwijs warm en verkenden we Salzburg.

Adelaarsnest in Duitsland

F – Lofer – dag 7

We reden verder via Duitsland om een kijkje te nemen bij het beruchte Adelaarsnest in Berchtesgaden. Hier is niet erg veel te zien overigens, maar alleen al het uitzicht over de omgeving is geweldig. Zeker wel een aanrader dus! Uiteindelijk gaat onze roadtrip Oostenrijk verder en belanden we in het schattige plaatsje Lofer waar we een verfrissende duik in het zwembad namen.

Lees ook: Großglockner Hochalpenstraße

In de bergen bij Lofer, Oostenrijk
Klamm, Austria

G – Saalfelden – dag 8 en 9

Nadat we in uitcheckten in Lofer gingen we een flink stuk wandelen door de bergen. De frisse berglucht was heerlijk en de omgeving prachtig. Het einde van onze route was echter wel onwijs steil en beneden zagen we een bordje dat het slechts toegankelijk was voor zeer ervaren bergwandelaars. Zo had dat niet in onze wandelgids van de ANWB gestaan, dus het was wel even flink afzien. We vervolgden onze trip met twee nachten in een fijn appartement in Saalfelden. Vanaf daar bezochten we flink wat mooie kloven.

Lees ook: een huttentocht van 3 dagen in het Salzburgerland

Krimml Wasserfalle, Austria
Krimml, Austria

H – Krimml – dag 11 en 12

De laatste stop tijdens onze roadtrip Oostenrijk was in Krimml, bekend van de hoogste waterval van Europa. Het plaatsje zelf was overigens niet meer dan wat huizen en de restaurantjes vielen ook tegen. De waterval was wel onwijs de moeite waard (wel een flinke klim), maar een nachtje minder (wij sliepen er 3 nachten) is ook prima te doen.

I – Bourscheid – dag 13 en 14

Omdat het vanuit Oostenrijk een flink stuk is naar Leeuwarden, besloten we nog twee nachtjes in Luxemburg te overnachten. We sliepen in het dorpje Bourscheid bij Cocoon Hotel la Rive. Zo was het een erg relaxte afsluiting van een heerlijke reis. En nu wil ik zeker nog eens terug voor een volgende roadtrip Oostenrijk, de natuur is er zo geweldig mooi!

Meer Praag & roadtrip Oostenrijk

TravelLin

Wat een mooie trip, lekker veelzijdig!

Nou, dat snap ik. Vroeger ben ik veel in Zwitserland geweest, Europa heeft nog zoveel te ontdekken! En met de auto is erg leuk, je kan lekker alle kanten op. Fijn weekend!

Reismeisje

Leuk gedaan lady! En nice pics!

Laura

Mooie reis zeg! Ik heb nu mijn rijbewijs (alleen geen auto, klein probleempje), dus ik zou ook wel zoiets willen doen. Mag ik de onbeleefde vraag stellen hoeveel je in totaal kwijt was?

Wanda

Nu krijg ik helemaal zin in onze eigen vakantie! Wij gaan ook een soort van mini roadtrip doen, Hongarije en Oostenrijk en in Oostenrijk zitten we dan ook in ongeveer dezelfde omgeving, daarvan uit willen we zeker naar Salzburg en naar Berchtensgaden. Alleen gaan wij vanuit Oostenrijk in 1 keer door naar huis, ongeveer 900 km en dat is voor ons prima te doen. Meestal rijden we in de vakanties wel 1000 km op 1 dag, dus dit zou een makkie moeten worden, mits niet teveel oponthoud natuurlijk!

Danique

Wat een mooie trip! Ik ben in 2006 bij Berchtesgaden geweest. Prachtig uitzicht heb je daar inderdaad! En daarvoor ben ik ooit een keer in Praag geweest. Jammer genoeg kan ik mij daar niet meer heel veel van herinneren.

Nathalie -worldly treasury-

Wat een geweldige route! Ik wil er ook weer dolgraag op uit met de auto, maar dan fly drive. Toevallig morgen een post over 😉

antonette - we12travel

Altijd leuk, van die wandelingen langs steile afgronden 🙂 ik haat ze maar ik hou er ook van. Ben altijd blij (en mijn knieën ook) dat ik mijn wandelstokken mee heb op dit soort afdalingen …

En ohja, Krimml waren wij ook 2 jaar geleden. Iets te druk maar wel errug mooi!

Eva

Wat een mooie reis zeg! Ik heb ook echt heeeel veel zin om weer eens met de auto weg te gaan en gewoon te rijden, laatste keer twee zomers terug in Frankrijk gedaan en het was heerlijk!

Lotte

Wat ontzettend leuk om te zien! Praag vond ik echt een prachtige stad!

Farah - Food and other Friends

Dat ziet er echt super uit! Mooie foto’s.
Ik zou zelf ook graag nog eens een roadtrip doen door Europa. Het liefst in een busje (lekker cliché) en dan heel Europa rondtoeren… Heerlijk!

xx Farah

iliveformydreams.com

Ahhh zo leuk die slotjes. Mooie foto’s weer 🙂

Michelle | Travel lifestyle.nl

Jaaa deze reis is zo leuk! Ik zou in bijna elk land in Europa wel rond willen cruisen 😀 Maar eerst maar beginnen met Schotland 😉

Natasja - Watzijzegt

Wow, wat een mooie trip! Met mijn ouders ging ik altijd op vakantie in Duitsland (prachtig land!) maar Tsjechië en Oostenrijk heb ik helaas nog nooit bezocht. Sterker nog, ik heb nog nooit een echte roadtrip gedaan :O Hoog tijd voor!

Natasja

Ah ja maar daar reisde ik vooral met een bus en niet zelf met de auto. Semi-roadtrip dus.

Natasja van Dinther

Het lijkt me een hele leuke en mooie trip te zijn geweest!

Reizen

In Krimml kan men inderdaad maar 2 dingen opmerken: de gigantische waterval en een hoop parkeerterreinen. In de zomer steevast een komen en gaan van toeristen daar … Maar wat biedt die omgeving toch een prachtige natuur hé? Oostenrijk, de bestemming voor de sportieve zomertoerist 🙂