Tijdens onze roadtrip Zuid Frankrijk combineerden we stedentrips met prachtige natuur. Het werd een geweldige week! Kom je inspiratie op doen?

Eze France

Facts roadtrip Zuid Frankrijk

Periode: 14 juli t/m 21 juli 2018
Kilometers: ongeveer 700 kilometer met onze huurauto
Temperatuur: ruim 30 graden (met een hoge luchtvochtigheid)
Overnachtingen: 2 nachten Hotel Trocadero in Nice, 3 nachten appartement Colchique in Le Mas & 2 nachten Les Deux Frêres in Roquebrune-Cap-Martin
Handige wandelgids: Rother wandelgids Provence

Lees ook: roadtrip Elzas & Vogezen – De leukste steden en mooiste natuur

Nice FranceNice France

Stedentrip Nice

Onze roadtrip Zuid Frankrijk startte met een korte stedentrip Nice. Na een prima vlucht kwamen we ’s avonds in de stad en aten bij een restaurant in de buurt van Hotel Trocadero. Een goede nachtrust en ontbijt later gingen we fietsen in Nice. Het werd een gave fietstour die ons een goed beeld van de stad gaf. We fietsten zelfs nog een heuse berg op om een tof uitzicht te krijgen over de kustlijn van Nice. Na de fietstour veranderde de stad in een gekkenhuis omdat Frankrijk het WK won. Geinig om al die feestende mensen te zien. De volgende ochtend reden we met de bus terug naar de luchthaven om onze huurauto op te halen. Op naar de natuur!

Lees ook:

Carros FranceRoadtrip via Carros

We reden vanuit Nice eerst naar het noorden voordat we afbogen naar onze volgende accommodatie in het dorpje Le Mas. Het was een rit van nog geen twee uur waar we zo’n beetje de hele dag de tijd voor hadden. We genoten optimaal van onze roadtrip Zuid Frankrijk. Zo kwamen we bij het stadje Carros waar we spontaan besloten om een kijkje te nemen. Ik werd direct verliefd op de schattige straatjes vol knusse huizen. Ook de drone ging nog even de lucht in, dit zie je terug in onze video roadtrip Côte d’Azur.

Le Mas FranceLe Mas FranceDrie nachten in Le Mas

Het laatste stuk naar het mini-dorp Le Mas slingerden we over krappe bergweggetjes. Wat een geweldige omgeving in the middle of nowhere! We sliepen 3 nachten bij appartement Colchique in Le Mas. Het inchecken verliep vrij hilarisch omdat onze gastvrouw geen Engels sprak en wij bijna geen woord Frans verstaan. Toch gaf ze ons een complete tour door het huis in het Frans. Het appartement is trouwens een dikke aanrader. Beneden is een grote keuken met een fijn zitje en een groot balkon met het mooiste uitzicht. Boven vind je twee slaapkamers en een badkamer. Er is in de directe omgeving vrijwel niets te doen en voor de supermarkt is het een eindje rijden, maar het is er onwijs mooi én heel betaalbaar!

Gorge du Verdon - Route des Cretes

Gorge du Verdon FranceGorges du Verdon

Het hoogtepunt van onze roadtrip Zuid Frankrijk! Omdat wij nogal houden van natuur besloten we een uitstapje te maken naar de Gorges du Verdon. Dit is de een na grootste kloof van Europa, dus dat móesten we natuurlijk zien! We hebben intussen al veel gave natuur gezien in onder andere AmerikaNieuw-Zeeland, Canada en IJsland, maar de geweldige natuur van de Gorges du Verdon verraste ons enorm. Wat een gaaf ruig landschap! Wij startten in het zuiden bij Balcon de la Mescla en reden om de kloof heen via Lac de Sainte-Crox en Route des Crêtes naar Castellane. Pas laat kwamen we terug in ons appartement, maar wat hadden we een geweldige dag!

Lees ook: Gorges du Verdon, bezienswaardigheden bij de immense kloof

Sallagrifon France Entrevaux FranceWandelen bij Sallagrifon en genieten van Entrevaux

De volgende dag wilden wij weer wandelen, maar het vinden van een goede route was nogal lastig. In het appartement lag een map met routes, maar die waren allemaal in het Frans. Op internet konden we geen niet-Franstalige routes vinden en een touristenbureau was er niet in de buurt. Uiteindelijk vonden we via een app een tocht bij het dorp Sallagrifon. Vanaf daar liepen we een vallei in. Het beloofde een geweldige tocht te worden tot we constateerden dat een deel van de route ingestort was waardoor we een wel heel steil pad moesten nemen. We kozen een veiligere optie en dus liepen we langs de weg terug naar Sallagrifon… Vanwege de hitte heb ik elke kilometer afgeteld, dus het was helaas geen succes. Maar ja, ook dat hoort bij reizen.

Op de terugweg genoten we van het uitzicht op bergdorp Entrevaux. Het is fascinerend om te zien hoe het tegen de berg gebouwd is. Hoe afgelegen het gebied het ook is, het is er werkelijk prachtig!

Antibes FranceRoadtrip via Antibes

Na onze laatste nacht in appartement Colchique in Le Mas checkten we uit in het Frans en reden we naar onze volgende accommodatie van onze roadtrip Zuid Frankrijk. We besloten om via Antibes te rijden. Helaas was het in het stadje erg druk, maar ook in een dorpje verderop waren we een tijdje aan het zoeken. Uiteindelijk belandden we bij een restaurant waar we genoten van een goede lunch. Na de lunch zijn we doorgereden naar onze volgende accommodatie in Roquebrune-Cap-Martin.

Roquebrune-Cap-Martin FranceRoquebrune-Cap-Martin France2Roquebrune-Cap-Martin

Dit dorp is gebouwd op een heuvel waardoor je een geweldig uitzicht hebt op de kustlijn en Monaco. Wij sliepen er twee nachten bij Les Deux Frêres in Roquebrune-Cap-Martin in een kamer met zicht op het centrale plein. Vanaf het terras van het bijbehorende restaurant heb je een gaaf uitzicht op de kust. Zo wordt ontbijten extra leuk! Bij het restaurant tegenover het hotel eet je goddelijke pizza’s.

Vanaf het dorp kan je een eind naar beneden wandelen om op het strand te komen. Heerlijk om even af te koelen en wat te drinken bij het leuke restaurant! Let wel op de afstand die je vervolgens weer omhoog moet lopen. Wij namen de tweede keer onze huurauto mee 😉

Eze FranceJan en Marcella Eze FranceSaint-Jean-Cap-Ferrat FranceÉze en Saint-Jean-Cap-Ferrat

Ik werd getipt om het middeleeuwse dorp Éze te bezoeken, dus dat maakte me erg nieuwsgierig. Buiten het dorp is een grote parkeerplaats, je wordt met een busje in het centrum gebracht. Vanaf daar loop je zo het eeuwenoude stadje op de heuvel in. Het doet mij met alle kronkelende straatjes wel wat denken aan Mont Saint-Michel. Overal vind je schattige winkeltjes en restaurantjes. Eenmaal boven heb je een gaaf uitzicht op het dorp zelf en de kustlijn. Wauw! Na een paar uur rondslenteren gaan we terug naar de auto om te hiken bij Saint-Jean-Cap-Ferrat, maar we besloten al snel dat we daar te moe voor zijn. We lunchten bij de haven en reden terug naar ons appartement.

Lees ook: Mooie stranden in Zuid-Frankrijk

Monaco

Formeel geen Frankrijk natuurlijk, maar Monaco is zó goed te combineren met je roadtrip Zuid Frankrijk dat ik ‘m gewoon toevoeg aan de route. Op onze laatste reisdag vlogen we pas ’s avonds terug naar Groningen en dus besloten we een dagje Monaco te doen. We reden een rondje over het F1-circuit, liepen tussen de vele hoge flats door, vergaapten ons aan de enorme schepen in de haven, klommen omhoog naar het paleis van Monaco voor een mooi uitzicht op de stad én zagen de oude knusse straatjes van Monaco. Dit dwergstaatje is een aanrader!

Fan van roadtrips? Op mijn pagina roadtrips vind je veel inspiratie!

Video roadtrip Zuid Frankrijk

Vind je onze video van onze roadtrip Zuid Frankrijk leuk? Geef dan een duimpje omhoog en volg mij op YouTube! Daar vind je nog meer toffe reisfilmpjes!

Meer Frankrijk:

Wil jij een roadtrip Zuid Frankrijk maken?

Roadtrip France

Esther

Wat een mooie route! En die Gorges du Verdon, het lijkt me echt prachtig. Hier ga ik zeker nog eens heen komende jaren!

Linda

Ja ik wil heel graag een roadtrip maken in zuid Frankrijk! Frankrijk is zo mooi en dit deel heb ik nog nooit bezocht. Nice lijkt me leuk en de gorges du verdon zien er adembenemend mooi uit

Maaike

Ziet er fantastisch uit! Ik ben mij nog aan het oriënteren voor de zomervakantie en Zuid Frankrijk gaat zeker mee in de overweging 😉

Kristof

Al verschillende keren op vakantie geweest in die streek! Echt heel mooi daar!

Het is dat mijn vrouw dit jaar eens iets anders wou doen, anders was ik zeker terug naar de Provence gegaan.

henk

mooie route! Als Fransen nu alleen nog eens wat positiever tegenover veggies zouden gaan staan zou het best weer eens een vakantiebestemming kunnen worden… Waar het in duitsland, zwitserland of oostenrijk nooit een probleem is om vegetarisch te eten merkte ik in franse berggebieden dat ze daar bijna vijandig tegenover veggies stonden. Tuurlijk, tijden veranderen

Kelly

Wat een mooie route Marcella. Ik heb echt amper iets van Frankrijk gezien. Ben als kind zijnde een keer in Zuid-Frankrijk geweest en één keer een zon-zee-strand-zuip vakantie met vrienden 😉 Dat was ook meteen de laatste keer, haha Een roadtrip door Frankrijk zal mij iets beter bevallen denk ik.

Janet

Ik ben meerdere keren in Zuid-Frankrijk geweest maar niet op de pleken waar jullie zijn geweest. Die kloof lijkt me prachtig, zo mooi!

Yvonne

Eén van onze allereerste vliegreizen samen (of was het DE allereerste, ik weet het niet meer) was naar Nice. Wij zijn van daaruit met de trein naar Monaco geweest, maar deze roadtrip zit er ook leuk uit.

Jenny

Wat een leuke route! Die landschappen zijn echt heel gaaf, vooral die bruggen door de kloven. Ik denk bij Frankrijk niet echt aan zulke bergen en valleien.

Judith

Ik heb heel weinig met Frankrijk maar dit is wel een gave route! Misschien moet ik me er eens wat meer in gaan verdiepen. Over Gorges du Verdon heb ik al meer goede verhalen gehoord. Fietsen in Nice lijkt me ook erg leuk. Sowieso ga ik graag fietsen op reis.

Sanne

Het moet daar prachtig zijn! Iets voor “later” als ik groot ben 😜

Maaike

Wat leuk! Ik heb een vergelijkbare roadtrip gemaakt. Ik vond Gorges du Verdon en Nice beide heel fijn! Sowieso is Zuid-Franrkijk een feestje!

Olympic Kreta

Ik hou van deze route. Ik heb 4 keer Zuid-Frankrijk bezocht
everytime is beter dan de vorige. Zeer mooie post van jou!