Begin augustus bezochten wij Nationaal Park Lauwersmeer. En wauww, wat was het daar leuk en mooi! Nederland heeft 20 Nationale Parken en daar willen we er graag meer van zien. Bij de Alde Feanen waren we al eens geweest toen we Friesland ontdekten met een boot. Van het natuurpark zelf hadden we echter nog weinig gezien, dus we gingen terug naar Nationaal Park De Alde Feanen!

Nationaal Park De Alde Feanen
Pond Eernwoude

Vanuit Eernewoude

Nationaal Park De Alde Feanen bezoek je vanuit Eernewoude. Vanuit Leeuwarden is dat nog geen half uur rijden. Wat dat betreft raar dat we niet regelmatig in dit Nationaal Park komen. Het dorp Eernewoude is geheel gericht op de watersport want er is een grote haven vol boten. Er zijn wat winkeltjes en de horeca is goed vertegenwoordigd. Het bezoekerscentrum en het Nationaal Park liggen vanaf Leeuwarden gezien aan de andere kant van het water. Omdat wij uit het noorden komen gaan we voor €0,80 met z’n tweetjes met de pond naar de andere kant.

Nationaal Park De Alde Feanen (De Oude Venen) is een nationaal park in Friesland. Het nationaal park heeft een oppervlakte van bijna 4.000 ha. Het is een natuurgebied met een rijke historie. Vergelijkbare gebieden als de Alde Feanen zijn er buiten Nederland niet veel te vinden. Het is het grootste aaneengesloten natuurgebied op het vasteland van Friesland.

In het Nationaal Park bevinden zich veel veenmosrietlanden, blauwgraslanden en dotterbloemgraslanden. Er komen meer dan 500 soorten hogere planten voor, waaronder verschillende soorten zeggen en orchideeën. Er broeden meer dan honderd verschillende soorten vogels. In de winter pleisteren in het gebied grote aantallen ganzen, eenden en steltlopers. In het vroege voorjaar kunnen enkele tienduizenden steltlopers zoals kemphaan, grutto en wulp doortrekken. Bron: Wikipedia

De natuur in Friesland wordt beheert door het Fryske Gea. Deze vereniging zorgt voor het beschermen, behoud en ontwikkeling van natuur, landschap en cultureel erfgoed in Friesland. De vereniging beheert momenteel meer dan vijftig verschillende natuurgebieden met een totale oppervlakte van 20.000 hectare. De Alde Feanen valt hier ook onder.

Wandelen in de regen

Wij besloten een wandeltocht van zo’n 12 kilometer te lopen. De grootste wandelroute, en daardoor liepen we een deel om het Nationaal Park heen. Vlakbij zagen we soms erg leuke weggetjes, maar wij liepen een stuk over het asfalt. Een goede leer om de volgende keer wat kleine routes met elkaar te combineren zodat we wél meer in de natuur zelf lopen. Toch was onze timing perfect want het deel over het asfalt liepen we grotendeels door de regen en het stuk door de natuur was het weer droog. Perfect dus!

Uitkijken over de Jan Durkspolder

Op onze route kwamen we uitkijktoren Romsicht tegen. Deze uitkijktoren geeft een prachtig uitzicht over de Jan Durkspolder en de Halbertsma Petten. Aan de ene kant bootjes op het water, aan de andere kant een knalgroene polder. Een prima plek om de omgeving wat beter te bekijken.

Vogeltjes kijken

Aan ’t einde van onze wandeltocht vonden we twee vogelhutten waar we over het waterrijke landschap konden turen. Vorig jaar kwam ik voor ’t eerst in zo’n vogelhut en dat is best grappig. Je opent de luikjes en dan heb je een prachtig zicht over het landschap. Veel vogels zagen we helaas niet, maar het was leuk om er wel een aantal te herkennen. In de vogelhut hangen posters met de vogels, dus je kan het beestje zo herkennen.

Koffie met gebak

Terug in Eernewoude besloten we ons op te warmen met een kop koffie en thee. En daar mocht best een gebakje bij. We vonden een plekje binnen bij Westersail, maar met beter weer is het grote terras aan het water ook zeer aantrekkelijk. In het dorp vind je lunchroom Adema en een ijsje zou ik kopen bij Pasquale. Als je niet vanuit het noorden komt vind je aan de andere kant van het water De Buitenplaats met een heerlijk terras.

Lees ook: 7x Overnachten in Friesland

Meer doen in Friesland:

Volg mijn reisavonturen! Facebook – Youtube – Twitter – Instagram – Pinterest – Bloglovin