Wij zijn graag actief op reis. Bij het zwembad liggen en niets doen, dat is niets voor ons. We willen graag onze bestemming ontdekken. Op reis gaan we graag hiken, fietsen of we verkennen kilometers lang een leuke stad. Heerlijk is dat, actief op reis!

Grand Prismatic Spring, Yellowstone National Park
Arches National Park, America

Actief op reis in Amerika

Tijdens onze roadtrip van een maand door het westen van Amerika liepen we wat af in de mooie natuur. Bij Yellowstone National Park verbaasden we ons over geisers, kleurige pools en prachtige wildlife. In Bryce Canyon National Park liepen we een stuk van de ontzettend kleurrijke Navajo Trail. Een hike in Arches National Park bracht ons bij de bijzondere Delicate Arch. Zion National Park verraste ons met een waterval waar we onderdoor konden lopen bij de Lower Emerald Pools en de Upper Emerald Pools. Maar onze gaafste trail in Amerika was de klim naar Half Dome in Yosemite. Wat gaf dat een goed gevoel!

Ook fietsten wij twee keer in Amerika: in San Francisco en op Mackinac Island!

IMG_5142Rotorua, New Zealand

Actief op reis in Nieuw-Zeeland

Ook tijdens onze roadtrip Nieuw-Zeeland liepen wij veel. In de steden en bij mooie bezienswaardigheden. Uiteraard verkenden wij de geisers en kleurige pools in Rotorua lopend. Op het Noordereiland van Nieuw-Zeeland vind je bij Tongariro de befaamde Tongariro Alpine Crossing. Wij gingen (helaas!) voor twee alternatieve tochten: we liepen eerst ruim 7 kilometer de Taranaki Falls en de volgende 7 kilometer de Silica Rapids. Op het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland vind je het prachtige Abel Tasman National Park. Een tropisch paradijs met helblauw water en goudgele stranden. Wij lieten ons afzetten met een boot waarna we zo’n 10 kilometer liepen naar het eindpunt waar we weer opgehaald werden. Heel tof! Ook bij  de vele bezienswaardigheden liepen we veel, maar dit waren geen formele hikes. Hoeft ook niet, want werkelijk alles is er mooi. Wat een geweldig land is Nieuw-Zeeland!

Benieuwd naar Nieuw-Zeeland? Lees meer over onze reis in Roadtrip Nieuw-Zeeland – Onze route van 5 weken!

Emerald Lake, Yoho National Park, CanadaKootenay National Park, CanadaActief op reis in Canada

In West-Canada waren we heel actief op reis! We reisden rond met een camper en gingen regelmatig op hike in één van de Nationale Parken. Het grappige is ook dat de routes die we liepen specifiek aangemerkt werden als hike. Dat is bijvoorbeeld niet zo in IJsland waar we ook heel wat gelopen hebben. Waar we precies gewandeld hebben, dat heb ik verzameld in het artikel 7x Hiken in Canada. Onze gaafste wandeling was bij Kootenay National Park, maar ook de tocht bij Peyto Lake was magisch. Ook gingen we 3x fietsen in Canada, waaronder over een oud treinspoor in de geweldige Myra Canyon. Heerlijk om zo actief te zijn!

Benieuwd wat een reis door Canada kost? Lees budget camperreis Canada!

Thingvellir National Park, IcelandActief op reis in IJsland

In IJsland troffen we weinig specifiek aangegeven tochten, maar we waren er wél heel actief. Dankzij mijn Garmin Vivosmart kon ik goed zien dat we mijn dagelijkse doel van 10.000 stappen met gemak haalden. Zo liepen we bijvoorbeeld een eind om Thingvellir National Park te verkennen, dé kloof tussen twee continenten. Bij de Skogafoss liepen we juist een heleboel treden omhoog, om de indrukwekkende waterval ook vanaf bovenaf te bewonderen. Om het vliegtuigwrak in IJsland te zien moet je een flink eind lopen door een desolaat landschap. In Nationaal Park Skaftafell liepen we naar de Svartifoss, maar troffen we ook een geweldig uitzichtpunt waar we een gletsjer spotten. Ook bij Ásbyrgi liepen we een flink eind in een prachtig landschap. Hljóðaklettar was een toffe verrassing, het was er veel gaver dan ik gedacht had. Tot slot liepen we een eind om geothermisch Myvatn en het schiereiland Snaefellsnes te bewonderen. Wat een geweldig mooi land!

Meer IJsland: VIDEO – Roadtrip IJsland & Route roadtrip IJsland

Actief op reis tijdens stedentrips & weekendjes weg

Ook tijdens korte weekendtrips zijn we graag actief. Zoveel mogelijk willen zien en ontdekken, dat is wat we willen. Het inspireert ons. De meest actieve weekendtrip die we maakten was in de Dolomieten. In een lang weekend liepen we heel wat tochten waarbij de Drei Zinnen de absolute topper was. Ook in een lang weekend Chios zagen we ontzettend veel. De hike bij Volissos was daar echt heel tof. Maar wat dacht je van wandelen bij Møns Klint, wandelen in Teutoburgerwald, het Nationaal Park de Hoge Kempen ontdekken, een stedentrip Dublin combineren met de Wicklow Mountains en vlak buiten Oslo een rondje lopen om Vakre Sognsvann was ook heel tof! Ook als we een stedentrip maken lopen we vooral heel veel. Vaak halen we de 20.000 stappen met gemak, maar ons record staat op minstens 30.000 stappen, wat ruim 25 kilometer is. Oef. Maar we komen op de mooiste plekken en dat is zo waardevol!

Fietsen Sevilla
Myra Canyon, Canada

Fietsen op reis

Nu is het net of we niets anders dan wandelen doen, maar er zijn ook andere manieren om actief op reis te zijn. Zo vinden we het tof om te fietsen op stedentrip! We maakten al wat fietstours in steden: Bangkok, Rome, Barcelona, Valencia, Sevilla en Nice. Heel fijn om je stedentrip mee te beginnen zodat je meteen een aardig beeld hebt van de stad. Ook op de bonnefooi fietsen we graag, dat deden we al in Santa Monica, San Francisco, Montreal, Berlijn, Canada en op Mackinac Island. Onze meest originele manier fietsen op reis was in Zweden waar we fietsten over oude spoorrails met een speciale fiets. Heel tof!

Wij gaan nu af en toe op pad met onze eigen fietsen. Het fietsen op de Veluwe & fietsen in Duitsland was erg leuk!

Wat doe jij graag actief op reis?

Sanne

Ik hou erg van actieve vakanties, maar ik kan ook erg genieten van een paar dagen strand en niets doen. Lekker zwemmen, snorkelen en een boek lezen. Alhoewel zwemmen en snorkelen natuurlijk ook wel actieve bezigheden zijn. Toch gaat mijn voorkeur uit naar landen als IJsland en Noorwegen, dus naar een actieve vakantie. Heerlijk wandelen of roadtrippen en genieten van de natuur. Dat is toch voor mij wel echt vakantie.

Shirley

Het ligt eraan hoe je het bekijkt. Ik ben niet per se actief in de zin van sport etc., maar ik zet op vakantie de meeste dagen wel makkelijk 20.000 stappen. Het is leuker om te lopen door de stad, dan steeds de metro te nemen en zo gaat veel stappen zetten opeens heel makkelijk. Op het strand liggen deed ik als tiener wel graag, maar nu al jaren niet meer eigenlijk.

Sanne

Ik ben zeker ook heel actief op reis, hoewel een weekje zwembad liggen en boeken lezen mij ook wel goed af gaat. Die heb ik deze zomer helaas gemist.

Denise

Ik was deze vakantie van bijna 3 weken ook heel actief met de kinderen omdat we echt met de rugzakken rondreisden en bijna elke dag naar een nieuwe plek gingen. We hebben veel gelopen, zowel met als zonder rugzakken en ondanks dat we af en toe lange treinritten maakten haalden we gemiddeld toch nog de 10km per dag. Ook met mijn zoon heb ik nog een paar ooie wandelingen gemaakt, met flink klimmen.

Angela

Het ligt eraan wat de bestemming is. Op dit moment zitten we bijvoorbeeld op Zakynthos en zitten er in 9 dagen 2 luierdagen. Maar dat is wel de max, eigenlijk zijn we niet zo van een hele dag aan het zwembad/strand. Het liefst gaan we in de ochtend en middag wat actiefs doen en gaan we in de namiddag nog even relaxen op het balkon of bij het zwembad. We hebben vandaag wel iets spectaculairs gedaan (in onze ogen dan) op Zakynthos : een stukje hardgelopen! Dat was zo gaaf! En heel actief. 😏 Echter tijdens onze roadtrips in Amerika… Lees verder »