Hoe zorgvuldig je een reis ook plant, volgens mij is er altijd wel iets wat je anders had willen doen. Omdat rust inbouwen in je reis beter is, of je toch meer natuur had willen bekijken. Ik zet mijn lijstje 5x spijt van op reis voor je op een rij!

Ottawa, Canada1. Spijt van op reis: geen goede afwisseling tussen steden & natuur in Oost-Canada

Onze eerste kennismaking met Canada was in de zomer van 2012. We annuleerden spontaan onze geplande roadtrip door Europa toen ik een goede prijs voor tickets naar Toronto vond. We maakten een roadtrip door Oost-Canada door de provincies Ontario en Quebec. Een paar dagen Toronto vormde de start van onze reis en we ontdekten vervolgens de imposante Niagara Falls. Daarna was Algonquin provincial park aan de beurt. En toen ging het mis. We ontdekten de steden Ottawa, Montreal en Quebec. Stuk voor stuk interessante steden, maar het was teveel stad achter elkaar. Af en toe hebben we juist de ruimte van de natuur nodig om tot rust te komen. Dat was in deze roadtrip te beperkt aanwezig. Jammer, want in Oost-Canada kan je juist veel natuur in je route inbouwen. Gelukkig maakte onze camperreis door West-Canada veel goed.

Sardinië, Italië

2. Teveel willen zien op Sardinië

We hadden voor Sardinië heel ambitieus bedacht dat we naar Sassari in het Noorden konden vliegen, en vanaf Cagliari in het Zuiden terug konden gaan. Daar zit dik 220 kilometer tussen, maar uiteraard maakten we het onszelf lastiger, omdat we via de oostkust wilden rijden. Natuurlijk kozen we bergachtige (slechte) weggetjes waardoor er geen einde leek te komen aan onze tocht. En had ik al gezegd dat we er vier nachten op het eiland sliepen? Dus ja, dat was best een uitdaging. Aan de oostkust sliepen we twee nachten, en dat was best relaxt. Maar eenmaal in Cagliari aangekomen, waren we doodop. Zonde, want van die stad heb ik dus niet veel gezien. Rust in je route bouwen was een wijze les.

Zion National Park

3. Spijt van op reis: mijn rugtas in de auto laten staan in Amerika

Laat ik voor op stellen dat ik heel voorzichtig ben met mijn spullen. Ik hou mijn tas altijd bij me, soms tot het krampachtige toe. Maar toen we even moesten uitchecken, liet ik mijn rugtas eventjes in de auto naast de lobby staan. Het leek veilig, maar toen ik weer wilde instappen, was mijn autoruit ingeslagen. Mijn rugtas was weg. Inclusief beide portemonnees, een gloednieuwe iPod, mijn camera en smartphone. Ik heb nooit meer zo hard geschreeuwd als toen, wat voelde ik me wanhopig. Er moest een hoop geregeld worden, en we hadden een dag minder om Yosemite te ontdekken. Ik ben intussen een stuk minder onbevangen en ben achterdochtiger. Bestolen worden op reis, ik hoop die ellende echt nooit meer mee te maken!

Banks Pensinula, New Zealand
Banks Pensinsula

4. Over Australië vliegen, maar er nog niet geweest zijn

Ik wil al jarenlang naar Australië, maar ik wil er ’t liefst dan ook meteen maandenlang rondreizen. Toen we plannen maakten voor een verre reis, keken we serieus naar een roadtrip door Australië. Maar al dat verlof en de kosten maakten het ons lastig. We turnden onze plannen om, en maakten een jaar later een gave roadtrip door Nieuw-Zeeland. Wat was dat gaaf zeg, de natuur is er overweldigend mooi! Maar toch, ik vond het lastig dat we urenlang over Australië vlogen zonder er geweest te zijn. Ik staarde uit het raampje naar dat te gekke land. Ooit hoop ik Australië te ontdekken, wat lijkt het me daar tof!

Cocoon Hotel La Rive, Bourscheid

5. Niet besparen op de laatste overnachtingen

Reizen is duur, en dat betekent dat je keuzes moet maken. Vooraf, om op reis te kunnen, maar ook op reis kan je heel wat kiezen. Doen we dat mooie hotel met bijbehorend prijskaartje, of kiezen we toch voor die goedkope accommodatie die misschien wat shabby is? Wij hebben wel eens voor ’t laatste gekozen om de kosten te drukken. En zo verbleven we onze laatste nachten in Miami in een hotel met een slecht bed, een vieze kamer en het ontbijt was minimaal. We namen ons voor dat we wel wilden besparen op accommodaties, maar dat de laatste nacht altijd goed moet zijn. En dus eindigden we onze roadtrip door Oostenrijk in het gave Cocoon Hotel la Rive. Ik kan zo’n fijne einde van een reis iedereen aanraden!

Waar heb jij spijt van op reis?

Lizette

Herkenbare punten! Bestolen worden op reis is me helaas ook wel eens gebeurd en vind ik echt een domper. Ook de laatste nacht in een tof hotel slapen deel ik. Fijn om een reis positief af te sluiten. Een laatste indruk blijft toch vaak ook hangen.

Sandra

Toevallig heb ik binnenkort ook een vergelijkbare blog gepland staan haha. Drie zielen, één gedachte! Je vertelde inderdaad al eerder dat je spullen gestolen zijn, lijkt mij ook vreselijk! Ik ben er zelf ook zo bang voor en stiekem vind ik het daarom ook wel een beetje eng om naar Zuid-Amerika te gaan haha! Ik neem maar zo min mogelijk spullen van waarde mee, dan is de schade het minst groot… Veel dingen herken ik wel hoor trouwens! Vooral teveel willen zien en slechte acco’s op de laatste nacht haha!

Roxanne

In Londen kozen wij in 2014 om een kamer te boeken via Airbnb. Dat was een supergoede beslissing, want eerder sliep ik twee keer op een dure hotelkamer met een slecht bed en een vreselijke badkamer. 1 keer zelfs met een toilet op de gang. Pfff. Soms dus liever even wat slimmer boeken of wat meer uitgeven 🙂

Eva - eighty7

Leuk dat je ook deze blog geschreven hebt! Ontzettend rot dat je tas gestolen is terwijl ie even in de auto lag 🙁 Goede les voor de toekomst!

karlijntravels

Ahhh, punt 3 blijft toch wel zo enorm balen! Zeker als je normaal altijd supervoorzichtig bent. Ik kan me voorstellen dat je het lastig vond om wel over Australië te vliegen, maar er niet te stoppen. Dat heb ik vaak al bij stop-overs. Dan hebben we een tussenlanding op Hongkong en dan wil ik niets liever dan de stad ingaan. Maar ja, de volgende vlucht wacht 😉

Narelle | wegvanhetnoorden.nl

Bestolen worden op reis lijkt me een nachtmerrie. Naast de materiele schade lijkt het me ook verschikkelijk om alle foto’s kwijt te zijn. Wij maken altijd back-ups voor het geval dat.
Punt 5 is herkenbaar, één keer en nooit weer. En punt 4 is inderdaad wel heel verdrietig 😉

Sabine

Bah nr 3! Lijkt me echt vreselijk om dat mee te maken 🙁 En de laatste: we hebben van en naar New York beide keren een nachtvlucht, zodat we geen dure overnachting hoeven te betalen. Waar ik spijt van heb? Moet ik even heel goed denken… ja dat ik ooit op een arme ezel in Argentinië ben gaan zitten. Doe ik echt nooit meer!

Ite Wiersema

Die ervaringen heb ik ook wel gedeeltelijk. Te haastig en te veel willen zien in te korte tijd. Iets te impulsief zijn en te weinig nadenken. Heb mijn rugzak met GoPro laten liggen op parkeerplaat bij Nugget Point /NZ en dat pas uur later gemist bij volgende viewpoint. Terug gereden maar toen was ie al verdwenen 🙁

Wanda

Dat teveel willen in zien in te korte tijd waardoor je na afloop eigenlijk kapot bent, dat herken ik wel. Wij willen ook altijd veel te veel zien en veel te veel doen, heeft ook meestal te maken dat we hooguit 2 weken weg kunnen waarvan we dan meestal maar 1 week op dezelfde plek zitten, dus ja, veel reizen en slechts weinig tijd ter plekke. Vorig jaar hebben we het bewust anders aan gepakt en zijn we 12 dagen op 1 plek gebleven, is ons goed bevallen, meer rust en op zich ook best wel veel gezien maar toch,… Lees verder »

Jessica

Heel herkenbaar! Vooral ook je verhaal over Sardinië haha! Wij besloten de laatste dag nog even een natuurpark te bezoeken in het oosten. Waar ik overigens mijn enkel kneusde en we de weg kwijtraakten, waardoor de parkrangers ons op moesten komen halen. ’s Avonds moesten we nog he-le-maal terugrijden naar Alghero in het noorden door dat bergachtige deel.. Op de kaart zag het er allemaal zo simpel en snel uit, maar we kwamen uiteindelijk ergens om 2 uur ’s nachts een keer terug in ons hotel :p Een paar uur later moesten we alweer naar het vliegveld.. :’) Rust inbouwen… Lees verder »

Matthijs

Aii dat als je rugtas met alle belangrijke spullen erin gestolen wordt kan ik me voorstellen dat je baalt. Wat een geregel zou dat je geweest zijn. Heel bekend dat je achteraf toch een beetje spijt van je reisroute hebt, maar je kunt niet alles goed doen 😏.

Danny | Reizen & Reistips

Afwisseling tussen natuur en stad is zeker belangrijk. Maar ik moet er wel bij zeggen dat buiten Europa de steden mij eigenlijk weinig interesseren en ik liever volledig in de natuur duik. Bestolen worden op reis is echt kaa-uu-tee. Heb per ongeluk ooit een keer mijn portemonnee in Portugal op het dak van de auto laten liggen. Kwam er na 30 secondes al achter, bleek dat de parkeerwachter het had gezien en dus al mijn geld er al uit had gehaald. In eerste instantie deed ie alsof ie niets had gevonden, maar na enkele uren had ie ‘m gevonden… uiteraard… Lees verder »